Regler for Pyramiden

Regler for kabalen Pyramiden: Fjern alle kortene fra pyramiden ved å pare kort som gir 13. En klassisk kabal! Pyramiden er et annet navn på kortspillet Pyramidekabal.

Ikon som visualiserer antall spillere 1 spiller
Ikon som visualiserer hvor langt tid spillet tar 5-15 minutter
Ikon som visualiserer hvor gamle spillerne må være 8+ år

Om kabalen

Pyramiden er en populær kabal med en karakteristisk pyramideformasjon. Målet er å fjerne alle kortene fra pyramiden ved å pare kort som til sammen gir 13. Det er en kabal som hovedsakelig er basert på flaks, men krever også litt strategi og planlegging. Sannsynligheten for å få kabalen til å gå opp er omtrent 1 av 50 med de strengeste reglene.

Pyramiden har mange navn og varianter, og har vært kjent i ulike former siden 1800-tallet. Den ble særlig populær etter at Microsoft inkluderte en versjon kalt «Tut's Tomb» i sitt underholdningspakke på 1990-tallet.

Forberedelser

Du trenger en vanlig kortstokk med 52 kort (uten jokere). Legg ut kortene i en pyramideform:

  • Rad 1 (toppen): 1 kort
  • Rad 2: 2 kort som delvis dekker kortet over
  • Rad 3: 3 kort som delvis dekker kortene over
  • Rad 4: 4 kort
  • Rad 5: 5 kort
  • Rad 6: 6 kort
  • Rad 7 (bunnen): 7 kort

Totalt brukes 28 kort til pyramiden, alle med bildesiden opp. De resterende 24 kortene legges i en bunke (stokken) med baksiden opp ved siden av pyramiden.

Forberedelser

Kortenes verdi

I Pyramiden har kortene følgende verdier:

  • Ess = 1
  • Tallkort (2-10) = pålydende verdi
  • Knekt = 11
  • Dame = 12
  • Konge = 13

Gyldige par som gir 13:

  • Ess (1) + Dame (12)
  • 2 + Knekt (11)
  • 3 + 10
  • 4 + 9
  • 5 + 8
  • 6 + 7
  • Konge alene (13)

Spillets gang

Målet er å fjerne alle kortene fra pyramiden ved å danne par som til sammen gir 13:

  • Kun kort som er helt frie (ikke dekket av andre kort) kan pares
  • I starten er kun de 7 kortene i nederste rad tilgjengelige
  • Når kort fjernes, blir kortene over dem tilgjengelige
  • Konger (verdi 13) kan fjernes alene uten å pares
  • Du kan pare kort fra pyramiden med hverandre, eller et pyramidekort med det øverste kortet fra kastebunken

Når du ikke kan gjøre flere trekk, snur du ett kort om gangen fra stokken til kastebunken. Det øverste kortet i kastebunken er alltid tilgjengelig for paring.

Gjennomgang av stokken

Det finnes ulike regler for hvor mange ganger du kan gå gjennom stokken:

  • Streng variant: Du kan kun gå gjennom stokken én gang. Når alle kort er snudd og du ikke kan gjøre flere trekk, er kabalen over
  • Standard variant: Du kan snu kastebunken og bruke den som ny stokk opptil 3 ganger totalt
  • Ubegrenset variant: Du kan snu kastebunken så mange ganger du vil

Jo flere gjennomganger som tillates, desto lettere blir kabalen.

Seier og tap

Det finnes to måter å definere seier på:

  • Klassisk seier: Alle 52 kort må fjernes (både pyramiden og alle kort i stokken/kastebunken)
  • Avslappet seier: Kun pyramidens 28 kort må fjernes for å vinne

Kabalen tapes hvis du ikke kan gjøre flere gyldige trekk og fortsatt har kort igjen i pyramiden (og eventuelt ikke har flere gjennomganger av stokken igjen).

Strategitips

Selv om Pyramiden hovedsakelig er basert på flaks, kan disse tipsene øke vinnersjansene dine:

  • Fjern konger umiddelbart: Siden konger kan fjernes alene, bør de alltid fjernes med en gang de blir tilgjengelige
  • Planlegg fremover: Se på pyramiden før du begynner og identifiser hvilke kort som blokkerer andre kort
  • Prioriter pyramidekort: Hvis du kan velge mellom å pare to pyramidekort eller et pyramidekort med kastebunken, velg pyramidekortene
  • Hold pyramiden balansert: Prøv å fjerne kort jevnt fra begge sider for å unngå at kort blir fanget
  • Spar på stokken: Ikke snu kort fra stokken før du har gjort alle mulige trekk i pyramiden
  • Husk hvilke kort som er spilt: Hold oversikt over hvilke kort som allerede er kastet

Populære varianter

Det finnes mange spennende varianter av Pyramiden:

  • Tut's Tomb: En variant der spar konge legges først som «Kong Tutankhamon» på toppen av pyramiden. Tre kort snus om gangen fra stokken
  • Apophis: Bruker tre kastebunker i stedet for én
  • Giza: Etter pyramiden er lagt ut, deles resten som tre rader med åtte kort
  • Dobbel pyramide: To pyramider side om side med felles kastebunke
  • Tri-Peaks: Tre overlappende pyramider som må ryddes
  • Par Pyramide: Tillater at kastebunken snus og brukes som ny stokk to ganger

Poengsystem

Mange digitale versjoner bruker poengsystem for å gjøre spillet mer engasjerende:

  • Fjerne et par: 50-100 poeng
  • Fjerne en konge: 100-500 poeng
  • Tømme pyramiden: 5000-15000 bonuspoeng
  • Tidsbonus: Starter høyt og teller ned mens du spiller
  • Rundebonus: Øker for hver runde du fullfører

Perfekt poengsum oppnås ved å fjerne alle kort så raskt som mulig med færrest mulige trekk.


Trykk her for å dra tilbake til forsiden og finne et annet morsomt kortspill å prøve.