Regler for Ørkenvandring

Regler for kabalen Ørkenvandring: Sorter alle kort i stigende rekkefølge ved å flytte dem gjennom tomme felter!

Ikon som visualiserer antall spillere 1 spiller
Ikon som visualiserer hvor langt tid spillet tar 10-20 minutter
Ikon som visualiserer hvor gamle spillerne må være 8+ år

Om spillet

Ørkenvandring er en utfordrende kabal som krever strategi og planlegging. Alle kort legges ut på bordet, og målet er å sortere dem i stigende rekkefølge etter sort. Spillet gir deg virkelig en følelse av å vandre i ørkenen mens du søker etter riktig vei gjennom kortene!

Kabalen passer for 1 spiller og tar vanligvis 10-20 minutter. Du trenger en vanlig kortstokk med 52 kort.

Om spillet

Oppsett

Start med å ta ut de fire essene fra kortstokken. Legg dem ovenfor hverandre til venstre på bordet - disse markerer starten på hver rad.

Stokk resten av kortene (48 kort) og legg dem ut i fire rader med 12 kort i hver rad, til høyre for essene. Alle kort legges med forsiden opp.

Du vil nå ha et rutenett på 4x13 felter, der de fire essene er plassert lengst til venstre i hver rad. Det skal være et tomt felt (gap) rett til høyre for hvert ess.

Målet med kabalen

Målet er å sortere alle kortene slik at hver rad inneholder en komplett sort i stigende rekkefølge:

  • Rad 1: ♠️ Ess til Kong
  • Rad 2: ♥️ Ess til Kong
  • Rad 3: ♦️ Ess til Kong
  • Rad 4: ♣️ Ess til Kong

Merk: Hvilken sort som havner i hvilken rad bestemmes ikke på forhånd - du velger dette underveis basert på hvordan kortene ligger.

Regler for flytting

Du kan bare flytte kort til tomme felter (gaps), og det finnes strenge regler for hvilke kort som kan flyttes hvor:

  • Hovedregel: Et kort kan flyttes til et tomt felt hvis det er samme sort og én høyere i verdi enn kortet til venstre for det tomme feltet
  • Første felt i rad: Toere kan flyttes til tomme felter rett etter essene (første tomme felt i hver rad)
  • Blokkerte felter: Tomme felter til høyre for konger kan ikke fylles, da det ikke finnes kort høyere enn konge

Eksempel: Hvis du har ♣️5 etterfulgt av et tomt felt, kan bare ♣️6 plasseres der.

Spillets gang

Kabalen spilles ved å flytte ett kort om gangen til tomme felter:

  1. Se etter tomme felter og finn hvilke kort som kan flyttes dit
  2. Hvert kort du flytter skaper et nytt tomt felt der kortet lå
  3. Fortsett å flytte kort til du enten løser kabalen eller blir blokkert

Tips: Vær forsiktig med å skape tomme felter etter konger, da disse ikke kan brukes!

Omstokking

Når du ikke kan gjøre flere trekk (alle tomme felter er blokkert av konger), kan du stokke om:

  • Alle kort som ikke er i korrekt rekkefølge fra starten av raden samles inn
  • Korrekte sekvenser (kort i riktig rekkefølge fra ess eller to) blir liggende
  • De innsamlede kortene stokkes og deles ut igjen
  • Et tomt felt plasseres etter hver korrekt sekvens i hver rad
  • Du har vanligvis 2-3 omstokkinger tilgjengelig

Strategi og tips

Ørkenvandring krever god planlegging for å lykkes:

  • Velg sort nøye: Siden du kan bestemme hvilken sort som skal i hver rad, planlegg dette basert på kortenes plassering
  • Bytt sort om nødvendig: Du kan flytte en toer fra én rad til en annen for å endre hvilken sort som bygges der
  • Unngå kongeblokkering: Prøv å unngå situasjoner der alle tomme felter havner etter konger
  • Tenk flere trekk fram: Se på konsekvensene av hver flytting før du gjør den
  • Prioriter lange sekvenser: Fokuser på å bygge lengre sekvenser som vil overleve omstokkingen

Seier og nederlag

Seier: Kabalen går opp når alle fire rader har komplette sortsekvenser fra ess til konge.

Nederlag: Hvis du har brukt opp alle omstokkinger og fortsatt ikke kan gjøre noen trekk (alle tomme felter er etter konger), har kabalen ikke gått opp.

Suksessraten varierer med antall omstokkinger tillatt - med ubegrenset omstokking vil kabalen alltid kunne løses!

Varianter

Det finnes flere interessante varianter av Ørkenvandring:

  • Uten ess: Noen versjoner fjerner essene helt og lar toere starte hver rad
  • Fast sortrekkefølge: Sortene kan forhåndsbestemmes for hver rad (f.eks. ♠️-♥️-♦️-♣️ ovenfra)
  • Begrenset omstokking: Fra ingen omstokking (meget vanskelig) til ubegrenset
  • Ikke-stokket omlegging: Kortene samles inn i rekkefølge og legges ut igjen uten stokking
  • Dobbel Ørkenvandring: Spilles med to kortstokker i 8 rader

Trykk her for å dra tilbake til forsiden og finne et annet morsomt kortspill å prøve.