Regler for 24
Regler for kortspillet 24: Bruk fire tall og regneartene for å få summen 24! Tren hoderegning og logisk tenkning. 24 er også kjent som Tjuefire.
Om spillet
24 er et matematisk kortspill som stammer fra Kina, hvor spillere konkurrerer om å kombinere fire tall for å få summen 24. Spillet har vært populært i Shanghai siden 1960-tallet og har siden spredt seg til resten av verden. Det er et utmerket spill for å trene hoderegning og logisk tenkning.
Spillet passer for 2 eller flere spillere og tar vanligvis 15-30 minutter. Du trenger en vanlig kortstokk uten billedkort og jokere (40 kort totalt). Målet er å være den første som finner en løsning for å kombinere fire tall til 24!

Forberedelser
Ta ut alle billedkort (knekt, dame, konge) og jokere fra kortstokken. Du skal ha 40 kort igjen - tallene 1 (ess) til 10 i hver av de fire sortene (♠️♦️♣️♥️).
For to spillere:
- Stokk kortene godt
- Del ut 20 kort til hver spiller med billedsiden ned
- Spillerne må ikke se på kortene sine
- Legg kortene i en bunke foran hver spiller
For flere spillere kan kortene enten deles likt mellom spillerne, eller legges i en felles bunke som styres av en giver.
Spillets gang
Spillerne tar samtidig de to øverste kortene fra sin bunke og legger dem med billedsiden opp mellom seg. Dette gir fire synlige kort totalt.
Nå skal begge spillerne prøve å finne en måte å kombinere de fire tallene på for å få nøyaktig 24. Man kan bruke:
- Addisjon (+)
- Subtraksjon (-)
- Multiplikasjon (×)
- Divisjon (÷)
- Parenteser for å bestemme rekkefølgen
Alle fire tallene må brukes nøyaktig én gang hver. Man kan ikke slå sammen tall (f.eks. gjøre 2 og 3 til 23).
Eksempler på løsninger
Her er noen eksempler på hvordan man kan løse ulike kombinasjoner:
- Kort: 3, 3, 8, 8
Løsning: 8 ÷ (3 - 8÷3) = 24 - Kort: 4, 1, 8, 7
Løsning: (8 - 4) × (7 - 1) = 24 - Kort: 2, 3, 4, 5
Løsning: (5 + 3 - 2) × 4 = 24 - Kort: 6, 6, 6, 6
Løsning: 6 + 6 + 6 + 6 = 24 - Kort: 10, 1, 8, 7
Løsning: (8 + 7) + (10 - 1) = 24
Merk: Noen kombinasjoner har ingen løsning under standard regler!
Vinner av runden
Når en spiller har funnet en løsning:
- Spilleren slår i bordet eller sier "24!"
- Spilleren forklarer sin løsning høyt
- De andre spillerne kontrollerer at løsningen er korrekt
- Hvis løsningen er riktig, vinner spilleren runden
- Vinneren tar alle fire kortene og legger dem til side
Hvis ingen finner en løsning:
- Spillerne kan bli enige om at det ikke finnes noen løsning
- Hver spiller tar tilbake ett av sine kort og legger det nederst i bunken
- Nye kort trekkes fra toppen av bunken
Poengberegning
Det finnes flere måter å holde poeng på:
- Enkel versjon: Første spiller som finner løsningen får 1 poeng
- Avansert versjon: Hvis en spiller roper "ingen løsning" og en annen spiller finner en løsning etterpå, får den som fant løsningen 2 poeng
- Kortversjon: Spill uten poeng - den som har minst kort igjen når en spiller går tom, vinner
Spillet kan spilles til en avtalt poengsum (f.eks. 10 eller 20 poeng) eller til kortene er brukt opp.
Varianter
24 kan spilles med flere spennende varianter:
- Flersspiller-variant: 3-4 spillere legger hver ut ett kort. Den som først slår i bordet må velges av de andre for å få vise sin løsning
- Tidsbegrensning: Sett en tidsfrist (f.eks. 30 sekunder) for hver runde
- Avanserte operasjoner: Tillat potenser og røtter for ekstra utfordring
- Andre målverdier: Prøv å få 12, 36 eller andre tall i stedet for 24
- Billedkort-variant: Inkluder billedkort med verdier: Knekt = 11, Dame = 12, Konge = 13
Tips og strategier
For å bli god i 24, er det lurt å huske disse tipsene:
- Lær deg multiplikasjonsfaktorene til 24: 1×24, 2×12, 3×8, 4×6
- Se etter par av tall som kan gi disse faktorene
- Prøv å lage 20 og legge til 4, eller 30 og trekke fra 6
- Hvis du har mange like tall, tenk kreativt med parenteser
- Øv på de vanligste kombinasjonsmønstrene
- Husk at ikke alle kombinasjoner har løsninger - lær å gjenkjenne umulige sett
- Start med enkle operasjoner før du prøver komplekse løsninger
Pedagogisk verdi
24 er ikke bare underholdende, men også svært lærerikt:
- Forbedrer mental matematikk og hoderegning
- Trener logisk tenkning og problemløsning
- Øker forståelsen for tallrelasjoner
- Styrker konsentrasjon og fokus
- Perfekt for matematikkundervisning i skolen
- Egnet for alle aldre fra ca. 8 år og oppover
- Kan tilpasses ulike ferdighetsnivåer
Spillet brukes ofte i skoler og matematikkklubber verden over som et morsomt verktøy for å gjøre matematikk mer engasjerende!
Trykk her for å dra tilbake til forsiden og finne et annet morsomt kortspill å prøve.