Regler for Mjölis

Regler for kortspillet Mjölis: Samle kort i fase 1, kvitt deg med dem i fase 2. Siste spiller med kort taper og blir skitgubben! Mjölis er et annet navn på kortspillet Skitgubbe.

Ikon som visualiserer antall spillere 2-5 spillere
Ikon som visualiserer hvor langt tid spillet tar 20-40 minutter
Ikon som visualiserer hvor gamle spillerne må være 8+ år

Om spillet

Mjölis er et populært svensk kortspill som passer best for 3 spillere, men kan spilles med 2-5. Spillet har to faser: først samler spillerne kort gjennom stikk, deretter prøver de å kvitte seg med kortene så raskt som mulig. Den siste spilleren med kort på hånden taper og blir «skitgubben».

Spillet har trolig sitt opphav i det finske spillet Myllymatti fra tidlig 1800-tall. I Norge spilles en lignende variant kalt Mattis, og i Finland spilles Koira («hund»). Navnet betyr egentlig «skitten gammel mann», og taperen må noen ganger lage geitelyder som straff!

Om spillet

Forberedelser

Du trenger en vanlig kortstokk med 52 kort (uten jokere). Kortene rangeres som vanlig: Ess (høyest), K, D, Kn, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 (lavest).

Velg en tilfeldig giver som deler ut 3 kort til hver spiller. Resten legges med bildesiden ned som en talong midt på bordet.

Spillet går medurs, og giveren skifter etter hver omgang. Taperen (skitgubben) fra forrige runde blir vanligvis giver i neste runde.

Fase 1: Samle kort

I fase 1 samler spillerne kort gjennom stikk. Det finnes to hovedvarianter:

Variant 1 - To-spillerstikk: Spilleren til venstre for giver starter. Kun to spillere spiller om hvert stikk. Den som vinner fortsetter å spille mot neste spiller medurs.

Variant 2 - Alle spiller (vanligst): Alle spillere deltar i hvert stikk. Ved uavgjort spiller de involverte på nytt.

Regler for stikk:

  • Sort spiller ingen rolle - høyeste kort vinner
  • Etter å ha spilt trekker spilleren nytt kort fra talongen (alltid ha 3 på hånden)
  • Ved likt kort («stunsa») spilles det på nytt
  • Spillere kan «ta sjansen» ved å spille øverste kort fra talongen direkte

Avkasting i fase 1

I variant 2 kan spillere «kaste av» kort etter at et stikk er avgjort:

  • Kort med samme verdi som allerede ligger i stikket kan kastes av
  • Dette påvirker ikke hvem som vinner stikket
  • Trekk like mange nye kort fra talongen
  • Noen spiller at man kun kan kaste av kort med samme verdi som man selv spilte

Den som drar siste kort fra talongen legger det med bildesiden ned uten å se på det. Dette kortet bestemmer trumfsorten i fase 2.

Overgang til fase 2

Fase 1 fortsetter til den som skal spille ikke har kort igjen. Spillerne beholder kortene på hånden og tar opp kortene de har vunnet i stikk.

Søppelkort-regel (valgfri): Hvis noen har færre enn 5-6 kort, samles alle kort fra 2-5 (inkludert trumf) og deles ut til disse spillerne. Antall kort som kreves varierer.

Den som drog siste kort fra talongen snur det opp - denne sorten blir trumf i fase 2, og denne spilleren starter fase 2.

Fase 2: Kvitte seg med kort

Målet er nå å bli kvitt kortene så fort som mulig. Man kan spille enkeltskort eller sekvenser (flere kort i rekkefølge i samme sort).

Regler:

  • Du må slå forrige kort/sekvens med høyere kort i samme sort
  • Trumf slår alle kort som ikke er trumf
  • Kan/vil du ikke slå, må du plukke opp øverste kort/sekvens
  • Et stikk er komplett når like mange har spilt som det var spillere da stikket startet
  • Den som fullfører stikket legger det bort og starter nytt stikk

Viktig: Når spillere går tom fortsetter spillet med færre deltakere.

Sekvenser og oppplukking

Sekvenser er kort i rekkefølge i samme sort (f.eks. ♥️7-♥️8-♥️9). Lengden spiller ingen rolle - en kort sekvens kan slå en lang.

Oppplukking: Det finnes flere varianter:

  • Standard: Plukk opp øverste kort/sekvens
  • Sammenhengende sekvenser: Plukk opp alle kort som henger sammen i en sekvens, selv om de ble spilt av forskjellige spillere
  • Fra bunnen: Plukk opp nederste kort/sekvens (vanlig i USA)

Eksempel: A spiller ♣️3, B spiller ♣️6-♣️7, C spiller ♣️8-♣️9-♣️10. Hvis D ikke kan slå, plukker D opp hele sekvensen 6-10.

Spillets avslutning

Spillere som kvitter seg med alle kort er trygge. Spillet fortsetter til kun én spiller har kort igjen - denne spilleren taper og blir «skitgubben».

Tradisjonelle straffer for skitgubben:

  • Må dele ut neste runde
  • Må lage geitelyder
  • Må bære en stygg hatt (i Mattis-varianten)
  • Lage te eller kaffe til de andre

Husk: Det er ingen vinner i Mjölis, bare en taper!

Spesialvarianter

Mot-trumf: I tillegg til trumf finnes en «mot-trumf» sort som ikke kan slås av trumf. Vanligvis motsatt sort av samme farge som trumf.

To spillere: Legg 12 kort til side som «avstikkshög». Når et stikk fullføres i fase 2, trekker begge ett kort herfra.

Tvungen oppplukking: Hvis én plukker opp, må alle etterfølgende også plukke opp til stikket er tomt.

For mange spillere (4-5): Alle spiller om hvert stikk i fase 1. Søppelkort-regelen brukes ofte.

Tips og strategier

Nyttige tips for å unngå å bli skitgubbe:

  • I fase 1: Samle høye kort og ess - de er uvurderlige i fase 2
  • Ikke alltid vinn stikk i fase 1 - noen ganger er det bedre å gi bort lave kort
  • Behold sekvenser hvis mulig - de gir fleksibilitet
  • Husk hvilke kort som er spilt, spesielt høye kort og trumf
  • I fase 2: Timing er alt - noen ganger lønner det seg å vente med å slå
  • Pass på hvor mange kort motspillerne har
  • Bruk trumf strategisk - ikke kast dem bort tidlig

Trykk her for å dra tilbake til forsiden og finne et annet morsomt kortspill å prøve.